Teraz powołamy się na nasz przykład serwisowy. Ostatnio doświadczyliśmy poważnej awarii tarczy wentylowanej w naszej rajdowej Fieście. Na całe szczęście przygoda miała miejsce na torze wyścigowym. Przy ostrym hamowaniu z prędkości ponad 100 km/h auto przestało skutecznie reagować na pedał hamulca. W efekcie wypadliśmy poza tor. Tylko dzięki doświadczeniu i umiejętnościom kierowcy nie doszło do poważniejszego w skutkach zdarzenia.
Nierównomierne ślady hamowania z powodu uszkodzenia tarczy.
Po zjeździe do boksu serwisowego i zdjęciu koła okazało, że przyczyno takiego zachowania układu hamulcowego było pęknięcie tarczy. Należy zaznaczyć, że minimalna granica grubości określona przez producenta nie została przekroczona. W tym przypadku to 24 mm. Przyczyniła się do tego oczywiście wyczynowa eksploatacja tarcz, niemniej byliśmy zaskoczeni.
Demontaż uszkodzonej tarczy w boksie serwisowym.
Kompletnie zdewastowana tarcza.
Wynik pomiaru wyklucza nadmierne zużycie powierzchni tarczy.
Nie należy się sugerować, że taki przypadek może powstać tylko w warunkach jazdy wyczynowej, ponieważ tarcza, o której mowa, nie było podzespołem seryjnym, a przystosowanym do ekstremalnej eksploatacji. Zatem sytuacja była trudna do przewidzenia. Teoretycznie wszystko powinno być w porządku.
Dlatego również w samochodach seryjnych podobna sytuacja może mieć miejsce. Szczególnie, gdy nie są przestrzegane zalecenia producenta dotyczące minimalnej grubości tarcz. Niniejszym chcemy uczulić właścicieli samochodów marki Ford - ale nie tylko - by mieli na uwadze sprawdzenie również tego parametru podczas przeglądów okresowych.
W naszym serwisie zwracamy na to baczną uwagę i to nie od czasu opisanego wyżej przypadku, lecz jest to naszym standardem od zawsze. Podczas każdego przeglądu okresowego Twojego Forda dostajesz od nas informację o stanie układu hamulcowego, w tym tarcz.
Nasze zaangażowanie w rajdy jest dla nas doskonałym poligonem doświadczalny. Spostrzeżenia z jazd w ekstremalnie ciężkich warunkach wykorzystujemy podczas serwisowania samochodów seryjnych.