Montaż haków w samochodach Ford

Hak to już nie tylko zaczep holowniczy do wszelkiego rodzaju przyczep. Producenci akcesoriów samochodowych rozwinęli również całą gałąź rozwiązań do przewożenia rowerów, montowanych na hakach. Naszym zdaniem, są to obecnie najwygodniejsze i najbezpieczniejsze tego typu uchwyty transportowe dla jednośladów na rynku. Dowiedz się, jakie warianty haków montujemy w Fordach naszych Klientów, bo różnice między nimi są zasadnicze.

Przełom wiosny i lata to w naszym serwisie okres wzmożonego montażu haków samochodowych. Wiadomo, nadchodzi sezon wakacyjny, więc Klienci przygotowują się do urlopów i transportu przyczep campingowych, przyczepek bagażowych czy uchwytów rowerowych.

Chcąc zainwestować w hak do swojego Forda, warto mieć wcześniej podstawową wiedzę o różnicach między tego typu zaczepami, by móc potem w pełni cieszyć się z bezpiecznego i bezproblemowego użytkowania. Zatem przejdźmy do konkretów.

Rozróżniamy trzy typy haków

  • Haki z kulą odkręcaną – kula jest mocowana do stelażu haka na dwóch śrubach. Do jej demontażu należy najpierw odkręcić obie śruby.
  • Haki z wypinaną kulą – wyposażone w mechanizm wypinania przez zwolnienie blokady. Wystarczy przekręcić pokrętło i kulę można wypiąć.
  • Haki z kulą chowaną automatycznie – naciskamy przycisk, a kula składa się lub rozkłada automatycznie.

Dlaczego istotne jest chowanie kuli haka? Ponieważ przepisy ruchu drogowego stanowią, że hak nieużywany, czyli np. bez przyczepy bądź bagażnika rowerowego, może stanowić niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu drogowego, więc kula musi być wypięta.

O ile w Polsce, powiedzmy sobie szczerze, przepis ten jest w praktyce ignorowany zarówno przez organy kontrolne, jak i użytkowników haków, o tyle w niektórych krajach europejskich przestrzegany jest bardzo rygorystycznie. Jeśli zamierzasz się wybrać samochodem z hakiem zagranicę, powinieneś mieć to na uwadze.

Wady i zalety wymienionych typów haków

Hak z kulą odkręcaną – odkręcanie śrub nie jest rozwiązaniem najbardziej wygodnym, szczególnie kiedy hak jest zabrudzony podczas jazdy. Wymaga też oddzielnego klucza. Poza tym, po demontażu kuli należy ją schować, np. do bagażnika, co również może być kłopotliwe.

Inną rzeczą jest estetyka. W przypadku tego typu haka część stelażu do mocowania kuli musi wystawać poza samochód na tyle, by ułatwiać jej mocowanie, a potem zaczepianie przyczepy lub bagażnika. Co się z tym wiąże, montaż takiego haka w serwisie niemal zawsze wymaga sporych podcięć w samym zderzaku.

Zaletą haka z odkręcaną kulą jest z pewnością jego cena. To najtańsze rozwiązanie, jednak mające niestety kilka wad.

Hak z kulą wypinaną – w przypadku takiego typu haka, zdecydowanie łatwiej ją wymontować na czas nieużytkowania. Z reguły też, cały stelaż kuli po jej zdemontowaniu jest niewidoczny, bo jest ukryty pod zderzakiem.

Zwykle podczas montażu haka z wypinaną kulą wykonujemy wcięcie w zderzaku, ale jest ono niewielkie i mało widoczne. Natomiast po zdemontowaniu kuli, stelażu w ogóle nie widać z tyłu samochodu, a tylko od spodu. Pod względem estetycznym takie rozwiązanie wygląda dobrze.

Taki hak jest co prawda droższy od poprzednika, natomiast dużo wygodniejszy w użytkowaniu i, jeśli chodzi o montaż, który jest mniej inwazyjny, to niemal w ogóle nie odbija się on na wyglądzie samochodu.

Hak z kulą wypinaną automatycznie – pod względem komfortu użytkowania, zdecydowanie jest to najlepsze rozwiązanie. Od razu musimy jednak nadmienić, że ma to odzwierciedlenie w jego cenie.

Niestety automatyczna blokada w takim haku potrafi po kilku latach użytkowania ulec awarii, a sam jej mechanizm jest nienaprawialny. W skutek tego niezbędny jest po prostu montaż nowego haka, a to kolejny, mało przyjemny i spory koszt.

Optymalny hak dla Twojego Forda

Każdego Klienta, który zgłasza się do naszego serwisu uświadamiamy o powyższych różnicach i przez to najczęściej instalujemy rozwiązanie pośrednie, czyli hak z kulą wypinaną.

 

Montaż haka z kulą wypinaną.

Montaż takiego haka w naszym serwisie, w zależności od typu, trwa od trzech do pięciu godzin.

Podczas montażu, drugim elementem oprócz samego haka, jest instalacja elektryczna, zasilająca urządzenia doczepione do samochodu.

W obecnie produkowanych samochodach do każdego typu haka potrzebny jest odpowiednio dobrany moduł. Czyli instalacji elektrycznej haka nie podłącza się już bezpośrednio do instalacji elektrycznej samochodu, jak to kiedyś bywało, lecz robi się to przez taki właśnie moduł, który:

  • zabezpiecza instalację samochodu przed usterkami (np. przeciążenia elektryczne);
  • eliminuje występowanie błędów w sterowaniu podpiętymi urządzeniami.

Taki moduł najczęściej montujemy pod tapicerką w komorze bagażnika, więc jest on niewidoczny dla oka, niewielki i nie przeszkadza w użytkowaniu samochodu.

Moduły sterowania przy montażu haka

Moduły uniwersalne, które w teorii mają pasować do każdego samochodu. Charakteryzują je ograniczone funkcje, sprowadzające się do zabezpieczenia instalacji elektrycznej samochodu i sterowania światłami, np. w przyczepce, lawecie czy bagażniku.

Niestety w praktyce takie moduły nie zawsze są w pełni kompatybilne ze wszystkimi samochodami i mogą generować błędy podczas użytkowania instalacji elektrycznej urządzenia na haku.

Moduły dedykowane pod konkretny typ samochodu i jego instalacji. Zdecydowanie polecamy takie rozwiązanie. Po pierwsze, takie moduły nie powodują problemów z działaniem zarówno integralnych urządzeń samochodu, jak i urządzeń, nazwijmy to w uproszczeniu, zapiętych na hak.

Ważne. Takie moduły współpracują również z urządzeniami typu czujnik parkowania, asystent parkowania i kontrola martwego pola.

PRZYKŁAD: po zapięciu wtyczki w gniaździe przyczepy wszystkie wymienione systemy otrzymują od modułu informację, że do samochodu zostało dołączone dodatkowe urządzenie. Dzięki temu systemy albo się wyłączają, albo przechodzą do odpowiednich parametrów. Dostarczają też informacje, np., o uszkodzonych żarówkach.

Łączenie modułem dedykowanym instalacji samochodu z instalacją urządzenia podpiętego do haka. Takie rozwiązanie zapewnia pełną kompatybilność obu współdziałających instalacji.

Przykład komunikatu o problemie z żarówką w urządzeniu podpiętym do haka.

Taki moduł jest nieco droższy od uniwersalnego, natomiast polecamy go, ponieważ daje pełną gwarancję, że samochód i urządzenie na haku będą działały prawidłowo.

Widok na lawetę z kamery cofania. Na czerwono zaznaczona ikona informująca o podłączeniu do haka urządzenia i adekwatny monit z instalacji samochodu.

Chcesz dowiedzieć się więcej szczegółów na temat instalacji haka do Twojego Forda pod konkretne zastosowanie? Jeśli tak, skontaktuj się z nami. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.

SLIDER

Nasze Atuty

Poznaj atuty naszej oferty. Zadbaliśmy o nie, aby ułatwić Ci skorzystanie z naszych usług. Chcemy, żebyś czuł zadowolenie nie tylko z jakości serwisu i napraw Twojego Forda, ale także wysokiego poziomu obsługi, o który dbamy w relacjach z naszymi Klientami.

Naszą ofertę kierujemy do Klientów indywidualnych oraz administratorów flot firmowych. Poniżej znajdziesz wykaz wszystkich usług serwisowych SolidGarage dla samochodów osobowych i dostawczych marki Ford.

O nas

Dowiedz się, jak powstał nasz warsztat obsługi serwisowo-naprawczej, dlaczego specjalizujemy się w naprawie samochodów jednej marki Ford i jakie mamy ku temu kwalifikacje.

powrót do góry